Over foto’s, gezichtsherkenning en robots

Stel: je hebt een prachtig nieuw systeem waarin je alle informatie van je cliënten hebt opgeslagen, maar je mist iets: je kunt namelijk een pasfoto bij iedere cliënt opslaan en die zijn bij de overstap naar dit systeem niet overgenomen. De standaardmethoden om gegevens te converteren zijn even niet mogelijk (helaas).

Wat je wel hebt: duizenden foto’s van je cliënten in totaal willekeurige formaten. Klein ‘bonus-probleempje’: je nieuwe systeem vereist dat de foto’s in een vast formaat worden aangeleverd…

Een mooie uitdaging waarin wij ons hebben mogen vastbijten. En om het verhaal een beetje kort te houden, het is gelukt door verschillende nieuwe technologieën te combineren!

Deel 1: de bestaande foto’s omzetten naar het juiste formaat.
Dit deel leek simpel, er bestaan immers vele tools die met een paar klikken een map vol foto’s kunnen omzetten in het juiste formaat. Dat klopte inderdaad, maar… de gezichten van de cliënten staan natuurlijk niet altijd braaf op exact dezelfde positie waardoor bij een deel van de foto’s het gezicht buiten beeld viel. Niet echt heel handig om pasfoto’s te genereren…

Hoe het ons wel lukte: door eerst geautomatiseerd te bepalen waar het gezicht zich op de foto bevond (automatische gezichtsherkenning), konden we deze bij het verkleinen altijd in beeld plaatsen.
Resultaat: duizenden foto’s in het juiste formaat mét altijd het gezicht goed in beeld. Klaar voor de volgende stap!

Deel 2: de aangepaste foto’s inlezen in het systeem
Bij gebrek aan mogelijkheden om de pasfoto’s ‘batch-gewijs’ (alle foto’s in 1 keer) in te lezen, gecombineerd met de situatie dat er bij sommige cliënten ondertussen handmatig nieuwe pasfoto’s waren toegevoegd, bedachten we ook een oplossing voor deel 2: RPA!

RPA? Ja, Robotic Process Automation! Met RPA-tools kun je herhalende menselijke activiteiten geautomatiseerd uitvoeren, precies wat we nodig hadden. Met deze tool openen we cliënt voor cliënt in het systeem en eerst controleren we visueel of er ondertussen niet al een nieuwere pasfoto is opgeslagen. Als dat niet het geval is, hebben we de robot exact verteld waar de goede foto gevonden kan worden, en laten de robot op de juiste manier opslaan.

Na alle stappen goed doorgetest te hebben, wisten we het zeker: dit werkt perfect! Klant blij omdat alle pasfoto’s netjes op de juiste plaats staan, wij dus ook blij (in dit geval stiekem ook omdat we met leuke nieuwe technologie hebben kunnen werken).

Ook behoefte aan het denken in oplossingen om de volgende stappen qua digitalisering te maken? Wilt u wel eens van gedachten wisselen of RPA uw organisatie heel veel tijd kan besparen? HOVIT denkt graag (vrijblijvend) met u mee!